lerarenpagina

 

Beste leraar.

Ik ben zeer verheugd dat u interesse toont voor mijn webquest.  Hieronder zal ik een aantal dingen toelichten die zeker interessant zullen zijn voor u.

 

DOEL

Het doel van deze webquest is dat de leerling een argumenterende tekst schrijft aan een onbekende volwassene.  Daarnaast zal de leerling ook een overtuigende redevoering moeten houden voor bekende leeftijdsgenoten.  Tijdens deze webquest leren de leerlingen het genre secondary world fantasy beter kennen.  Specifiek maken de leerlingen hier kennis met secondary world fantasy waarin een portaal gebruikt wordt om naar een andere wereld te gaan. De deuren staan voor deze portalen.

 

 

DOELPUBLIEK

Deze webquest is bedoeld voor leerlingen uit de tweede graad.  Sommige bronnen zijn heel uitgebreid, waardoor ik voorstel deze webquest in het vierde jaar te doen of in een sterk derde jaar.  Sommige bronnen zijn in het Engels.  Dit heb ik enkel gedaan als er geen goede Nederlandse bronnen te vinden waren.  Ik heb deze Engelse bronnen dan toch behouden, aangezien de leerlingen uit de tweede graad deze bronnen normaal kunnen verstaan.  Op deze manier wordt er ook vakoverschrijdend gewerkt.

 

DIFFERENTIATIE

Zoals u misschien al heeft gezien zijn de bronnen zeer uitgebreid.  Hierdoor zijn er verschillende vormen van differentiatie mogelijk.  Hieronder zal ik u enkele ideeën:

  • Als u zowel sterke als zwakke lezers in de klas hebt, kan u een groepswerk van deze webquest maken.  U kan een sterke, een gemiddelde en een zwakke lezer bij elkaar in een groepje zetten.  Geef ze elk twee werelden op.  Aan de sterke lezer geef je dan best Zweinstein en Kamp Halfbloed.  Dit zijn bronnen waar leerlingen echt op zoek moeten gaan naar de nodige informatie.  Bij deze bronnen moet er ook veel gelezen worden.  De gemiddelde lezer kan je aan het werk zetten met Narnia en Oz.  Neverland en Wonderland geef je dan best aan de zwakke lezer.  Bij deze bronnen moet er niet gelezen worden, maar moeten er eerder dingen worden afgeleid uit de context.
  • Doordat ik bronnen heb verzameld over 6 werelden, is het niet mogelijk om deze webquest op 1 (of 2) lesuren af te werken.  Ik stel voor om toch twee lesuren te voorzien voor deze webquest.  Voorzie een lesuur om de leerlingen op gang te helpen en een tweede lesuur voor de toespraken.  De bronnen kunnen ze na het eerste lesuur thuis verder ontdekken.  Als u de leerlingen geen thuiswerk wilt geven, kan u altijd enkele werelden laten vallen zonder de taak te moeten veranderen.  Ik stel voor dat u dan Neverland en/of Wonderland laat vallen, aangezien dit enkel filmpjes zijn.

VOET

De reden dat leerlingen op zoek moeten gaan naar een tweede wereld, is dat de wereld de groeiende bevolking niet aankan en er geen plaats meer is voor alle mensen. Deze problematiek zou in de toekomst een werkelijk probleem kunnen worden.  De wereldbevolking blijft groeien en we weten niet hoelang de aarde dit aankan.  Door leerlingen bewust te maken van deze problematiek, werkt u ook aan de vakoverschrijdende eindterm: omgeving en duurzame ontwikkeling. Ze zoeken naar duurzame oplossingen om de lokale en globale leefomgeving te beïnvloeden en te verbeteren (Context 3.4). De leerlingen worden bewust gemaakt van het feit dat de kans bestaat dat de wereldbevolking groter wordt dan wat de aarde kan dragen. Ze zoeken tijdens deze webquest een fictief antwoord op deze problematiek.

 

Zo, hopelijk zullen u en uw leerlingen baat hebben bij deze webquest. 

 

- Annelies Van Driessen
  2 PBSO (Engels - Nederlands)
  Karel de Grote-Hogeschool

 

en globale leefomgeving te beïnvloeden en te verbeteren;